SD, din PR-kupp i rikstaden

Jag funderar på hur jag ska uttrycka mina känslor kring Sverigedemokraternas gemensamtma psykbryt i storkyrkan idag vid riksdagens öppnande.
Men jag skulle velat höra Jimmie väsa: "grabbar (och en blonderad brud i folkdräkt) vi går, nu har prällekärringen satt sin sista potatis". Eller var det kanske planerat: "om hon börjar dravla om kristna värderingar, ni vet jämnlikhet och sådant trams så reser vi oss och tågar ut".
Nej, jag tycker det var så barnsligt gjort att det inte är sant. Jag undar om de överhuvudtaget lyssnade på vad biskopen sa och istället tände på alla cylindrar när de hörde ordet "främlingfientlighet". Påhoppade, rädda och utstötta som vanligt, vi har hört det förr Jimmie.
För oavsett vad tanken med tilltaget var, om det nu skulle vara någon typ av markering mot yttrandefriheten eller kanske bara en PR-kupp i sann SD-anda, så blev det ju attans dumt.
För om ett parti som blir kallade rasister (som i mina och många andras ögon även är rasister) reser sig upp och lämnar kyrkan medan biskopen predikar om människors lika värde, sänder det ju signalen att SD inte håller med. Vilket de givetvis inte gör, men man man kan inte gå så fort man hör något man inte håller med om. Det lärde man sig på klassråden i grundskolan, Jimmie.
Ponera att alla partier skulle göra som SD, vilket jävla spring det skulle bli in och ut på Rosenbad! Det skulle ju vara omöjligt att ta ställning till en enda motion.
 
Men för att återgå till verkligeheten så får jag framhålla att det roade mig, när min öron nåddes av informationen att Jimmie ett par timmar senare gjorde en pudel och bad kungen om ursäkt. Jag undrar om han sa att han ville ge några tusingar ur stadskassen för kungens språkligt ointegrerade frugas hemresa till Tyskland. Men antagligen inte. Han hade ju till och med iklätt sig folkdräkt för att imponera på kungen. Dagen till ära.
Jag undrar vad Jimmie egentligen ville göra för statement med sin dräkt?
Min misstanke: SD har redan rasiststämlpat flaggan, namnet Sverige och pensionärer, the next big thing: folkdräkten goes nazi. Eller? Och jag frågar mig; vem har en folkdräkt hemma? Folk över 70 och folkdanstokar, ofta samma kombinerade kategori. Uppenbarligen även Svergigedemokraternas rikstadsledarmöter.
Antagligen vill Jimmie uppröra oss vänsterextremister (för det är nämligen det vi som avskyr rasister är enligt honom), som en nagel i ögat, men jag har lika lite lust att uppröras över Jimmies klädval som jag tänker haka på den nya "inga byxor"-trenden. Ha du folkdräkt, om du tycker det är snyggt, men det är märkligt att komma i blekingedräkt när alla andra har kostym, och det är ännu märkligare att, första dagen på nya jobbet, komma klädd i gula knästrumpor och broderad väst.
Jag kanske är ensam om min åsikt: men, tilltron till en politiker i den outfiten är obefintlig.
Äh, jag vet inte. Det luktar PR-kupp lång väg, man önskar bara att SD kunde koncentrera sig på sin partipolitik och inte hålla på att betee sig som ett gäng kusiner från landet som vill spela allan med etablissemanget.
Men, vid närmare eftertanke, kanske det är lika bra att Jimmie iklär sig blekingsdräkt istället för att bedriva hetsjakt på muslimer.

                                    


Kommentarer
Postat av: Kotte

Jag blir så depp över att SD försöker sno åt sig folkdräkten. Svensk folkkultur vill inte veta av deras fasoner! Finns grupper på FB för just denna sak... Man kan älska vår folkkultur, utan att utesluta mångkultur och invandrare. Hmpf.



Jag tycker också det var vansinnigt omoget att storma ut på det sättet. Det skulle sagt mer om de satt kvar, då hade man kunnat ta de mer seriöst.

Det enda jag inte gillar med tilltaget, från biskopens sida, var när hon drog upp demonstrationerna. Hade hon inte nämnt de hade allt hon sagt varit guld... Men nu råkade demonstrationerna vara riktade mot just SD, inte bara rasism i allmänhet, även om det var vad folk ville protestera. Hade hon bara snackat om främlingsfientlighet och rasism skulle det varit ändå mindre utpekande, men SD hade väl ändå smugit iväg med svansen mellan benen.

2010-10-06 @ 13:46:26
URL: http://kottekort.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0