Nikotintintin

Omhändertagande enligt LVU får göras antingen på grunden miljö (2§) eller beteende (3§).
Som beteende räknas missbruk av alkohol, narkotika, flyktigasubstander och doping. I läroboken som jag har som komplement till lagboken står det att alla beroende framkallande medel som brukas i unga år ska räknas som missbruk. Dock ej nikotin (!).
Jag vet att det är allvarliga saker och jag vet att det kanske inte är riktigt rätt att driva med det här men herregud. Vem, VEM, trodde på allvar att man skulle klassa rökning och snusning som belägg för omhändertagande enligt LVM?
Då ska man ju inte ens läsa lagboken för då är man för dum för att fungera.
Ska man typ gå runt på torget och utreda alla 14-åringar som står och tjuvräker bakom konsum, just på den grunden ATT de tjuvröker?

Det är skönt att man kan få skratta lite mitt i allt elände. Och med elände vet jag inte om jag menar alla RÅ exempel i boken eller att jag måste plugga.
Fast jag får väll säga det första, annars vore jag väll inte riktigt PK och ni vet väll alla att är det någon som är PK i alla avseenden, jämt så är det jag ;)

                        


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0