Höglund är inte vad kvinnor vill ha?


Eftersom jag är lite av en teve junkie
och Paradise Hotel nu är över för den här säsongen (och antagligen för all framtid med tanke på vilken moralpanik som utbröt och vi kan konstatera att när det gäller kvinnors sexualitet har vi i princip inte kommit någon vart i jämförelse med resten av jämställdheten) så måste jag ta tillfället i akt att kommentera veckans skräpkultur snackis;
Tv4, förkväll och Elisabeth Höglund.
Kortfattat ville de att hon skulle injicera restylane i sitt ansikte i direktsänding och hon blev förbannad och sedan råder det delade meningar om huruvida tv kanalen sparkade henne eller om hon sa upp sig självmant.
I vilket fall som helst så verkar kontexten av det hela ligga i Elisabeths uppfattning om och upplevelse av att hon ansetts för gammal och i viss mån för kontroversiell i sin kritik av både tv4 och hur de påverkas av sina sponsorer och därför tvingats ifrån sitt programledar upprag.
Så, vad har jag att säga om detta?

Innan Höglund dansade sig in i rutan och blev Elisabeth med hela Svenska folket var hon ju den där "tanten-i-aktuellt-med-ful-frisyr". Hon var inte nyhetsankare utan reporter och de gånger hon skymtade förbi var det man inte kunde sluta stirra på hennes frisyr som skulle kunna suttit på en trettonårig punkare.
M.a.o Frisyr av typen 80-talet ringde och ville ha sin "Willys-kassörska-som-doppat-huvudet-i-en-burk-med-hårspray-frisyr" tillbaka (jag har inte illa att säga om Willys kassörskor men det fanns en som jobbade på ett Willys som jag brukade handla på som såg ut så).
Nog om det.
Det jag ville komma fram till är att innan tv4 tonade ner Elisabeth till dagens form var hon känd för sitt groteska hår och sitt översminkade anlete. Så varför blir det plöstligt en chock att hennes utseende stället till med ramaskri i tv4 leden?
Jag påstår inte på något sätt att det är rätt, det är för jävligt och förgängligt ur könsdiskriminerings aspekten (en kvinna måste vara ung och fräsh men hur fan dom kunde sätta in Nils-Petter Sundgren i teve det undrar ingen?) men att hennes reaktion kommer nu och inte förr det tycker jag är anmärkningsvärt.
Men har inte hela händelsen dragits lite för långt? Är det verkligen av nyhetsvärde att få läsa hur tv4 å ena sidan och Elisabeth å andra sidan ska kasta och kastas skit på?
Ska jag tycka synd om henne för att hennes man sagt att han tar ut skilsmässa om hon botoxar sig i teve? Ska jag tro att tv4 har rent mjöl i påsen när dom gör ett försök till situations räddning genom att ännu en gång dum förklara Höglund genom att påstå att hon uppfattade situationen fel?
Är det verkligen någon nyhet att reklam kanalerna styrs till mångt och mycket av sina sponsorer? Är det inte därför vi betalat tv avgift? För att slippa just detta?

Helt allvarligt, Förkväll är ett ruttet program med tre fjantiga kvinnor som tassar runt i högklackat och fnittrar smickrat framför kockarna som slår sig för bröstet och häller vin i maten. Ibland kommer det en hälsocoach också. För det är väll vad vi kvinnor vill ha?
En härligmix av Carin Da Silvas vackra utseende, hälsotips och en snubbe som häller grädde i maten och tror att han är nån jävla gourmet?
Åh, just det, lite sexexperter kommer ibland också. Smink, sex, Elin Klings moderåd och hälsa. Ja, vad mer kan en kvinna vilja ha här i värden?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0