Melodifiasko, och det är inte mitt fel...

Nu har alla schlagernationalister fått en smäll på fingrarna som dom (ni?) sent ska glömma.
Men som jag sagt; om man röstar fram en sockersöt, skönsjungande, 18-åring med converse och prinsessklänning så ska man inte förvänta sig att vinna.
Charlotte tog inte hen segern med Hero liksom, vad trodde ni egentligen när ni röstade på Anna?
Annas låt är bra och hon är jätte begåvad och duktig MEN det går inte hem i Eurovision.
Sluta skyll på att resten av Europa har dålig smak, det är inte vår med Europeer som är  problemet det är schlagern som fösvann.
Halva grejer med Eurovision och Melodifestivalen också i och för sig, är just det över dimensionerande. Det ska inte vara stilrent, det ska inte vara klass, det ska inte vara finstämt. Det ska vara bombastiskt (gärna eld och glitterfontäner), det ska vara fartfyllt (minst fyra töntiga, likadana dansare ska skutta runt i någon symmetrisk formation i bakgrunden) och det ska vara klatchigt.
Kolla bara på de senaste vinnarna:

2004 vann Ruslana med sin pälsoutfit och galna etnodans. Det var maffigt med oljefatstrummor och kläder som såg ut som något från grottbjörnensfolk. Det var tacky och det gick hem!

2005 tog Elena Paparizou hem segern med sina dansare som bildade fiolformationer med långa tygstycken. Låten var flåsig och käck. Rutten, men det funkade.

2006 chockade Lordi Europa med Hardrock Halleluja. Vad kan jag säga mer än Freakshow. Freakshow när den är som värst. Vi älskade det.
 
2007 tog Serbien hem segern med sitt pro-gay nummer. ESC+gaypublik=sant och en skitlåt vann. Men uppenbarligen funkar politiken så bra att en ballad kan vinna. Molitvaaaaaaaaaaaaaaaa......

2008 var det dags för Ryssland att ta hem segarn. Dima Bilan sjöng som Enrique Englesias (ingen komplimang från min sida) och förutom hans stjärnstatus som en av Rysslands starkas lysande stjärnor på pophimlen (eh, där fick jag till en klyschig formulering som jag är stolt över) så släpade han upp världens bästa konståkarkille på scenen som fick åka runt lite på en 1x1 m is platta. Publikfrieri är uppenbarligen ett framgångskoncept.

Förra året var det lilla, äckliga, irriterande Alexander Ryback som tog hem segern. Brudarna föll som käglor och resten älskade hans fiol och kosackdans. Snygg(?)kille, fioler och hysteriskt dansnummer....
Ja, det funka.

Så, hur tänkte ni alla som röstde på Anna? HUR tänkte ni?
Jag blir så trött. Vinnarskalle? Någon?
Men det är bara att "keep on walking" (nu skrattar jag för mig själv) nu har jag en idé till nästa år; vi tar Joel Kinnaman, klär upp honom i något uppseendeväckande, typ glitter, sedan får han knyta Pride-flaggan om axlarna och greppa en fiol. Med honom skickar vi ett helt danskompani, en jävla massa pyroteknik och en låt som efter en vecka på radion får en att vilja köra in en skruvmejsel i örat.
DÄR har ni en seger.  Inte förr, inte senare. 2011 händer det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0