Låt det inte bli en nästa gång!

Det är tråkigt att gång på gång läsa människor vädra sina främlingsförgäntliga åsikter i kommentarer eller istället Dessa personer skriver, istället för att tänka ett steg längre och fundera på varför människor begår sådana fruktansvärda handlingar eller hur vi kan påverka beslutsfattarna att skapa ett tryggare samhälle framförallt för unga tjejer, ut sitt hat över vad de kallar "blattar" eller "negrer" (och det är inte mina ord utan citat vill jag påpeka).
 
Oturligt nog ser det ut som att det var en svart kille som är misstänkt för mordet. Men vad spelar det för roll? gör det mordet mindre fruktansvärt eller får det offrets familj att få henne tillbaka? Vad är det viktigaste egentligen vart han kom ifrån eller vad som föranledde en så oförståelig handling?
Missförstå mig inte nu, det är ett känsligt ämne som river upp starka känslor hos de flesta så därför vill jag vara extra tydlig med detta: jag försvarar inte någon mördare eller våldtäktsman, jag menar bara att det är helt fel ända att börja nysta i om vi vill få ett slut på våldsbrotten och sexualbrotten.
Om vi ska börja förklara bestialiska gärningar med hudfärg eller kultur kommer vi aldrig att kunna motverka eller förebygga denna typen av brott. Min tanke är att det skulle ju snarare bli en godtagbar ursäkt att hänvisa till någons etnicitet när han slagit ihjäl någon. Sanningen är att sexualbrott, som jag gissar att detta kommer visa sig handla om, är de brott där gärningsmännen återfinns i alla samhällsklasser. Allt från arbetslösa till läkare till biblotikarier till lärare till politiker och tillbaka igen.

Att människor är arga, upprörda och chockade, det förstår jag. Det är jag också. Flera gånger den här veckan har tanken slagit mig att det hade kunnat varit jag. Det hade kunnat varit min syster, min bästa vän eller min klasskompis. Det är så nära oss alla, därför är det svårt att ta in och svårt att tro på.
Och nog är det just närheten som gör människor så upprörda.
Men jag tycker att det är fel att göra denna tragiska händelse till något rasbioligiskt bevis, det är inte konstuktivt och det är respektlöst mot anhöriga och familj. 

Jag hoppas att vi sett nog av överfall med dödlig utgång, och även de när offret kommit undan såklart, på unga kvinnor. I vintras blev en ung tjej som hette Nancy mördad, i Lördagsnatt blev ännu en ung kvinna dödad. Ska det verkligen behöva se ut så i en stad i sverige 2010?
Så jag undrar, ska inte fokus ligga på att kräva insatser från polis och regering istället för att ta chansen att sprida sina rasistiska åsikter i ett mordoffers namn?
Om vi måste ha patrullerande poliser i ödsliga områderna på nätterna får det väll bli så. Kosta vad det kosta vill!Att polisen upprättat någon slags "prat-jour" som man kan ringa upp på väg från bussen tills man kommit hem är ett steg på vägen, men vad hjälper egentligen att ha en polis i luren när det tar kanske 20 minuter med bil till närmaste polisstation? Det hinner hända mycket på den stunden. Och det är billigt. Ursäkta min cynism men det är billigare att prata i telefon än att upprätta närpolisstationer och att ha poliser ute på kvällarna.
Så min slutliga fråga blir, hur många fler ska behöva förlora livet för att endel män med stora problem tror sig ha rätt till kvinnorskroppar och samhällets insatser, främst anser jag pga ekonomi, inte ger den trygghet som behövs?
 
Slutligen,
den här typen av då ska aldrig försvaras med kultur, hudfärg eller etnicitet, för så enkelt får det aldrig bli!
Vi måste skapa ett tryggare samhällsklimat, vi måste börja ta indikationerna på avvikande sexuellt eller våldsamt beteende på allvar och när någon väl begått en sexualbrottsligärning eller ett våldsbrott måste den finnas vård att få. Inte frivillig vård, inte vård på premisser utan riktig psykiatriskvård som ger resultat!
Nu vill jag tro att ni som läser förstått min poäng.
Jag vill också skriva att mina tankar går till Elins familj och vänner och att jag vill visa min fullaste respekt för dem och deras sorg.
Elin, Vila i frid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0