Halloween barngangsters

Idag fick jag en tidning på posten, en tidning från Svenska kyrkan som hette Amos.
I tidningen var det en skribent som spydde ut sitt hat över Halloween, det var väll egentlgien ingenting nytt som ämne, men hans infallsvinkel var faktastisk.
Han var framförallt upprörd över att barnen trodde dom var så gulliga att dom kunde gå runt och tigga, han kritiserade barnen för att dom inte hade några bus förberedda och uppmanade alla att säga "Nej, jag har inget godis, busa ni".
Jag fick en bild framför mig av en såndär riktigt bitter gubbe. En sådan som dom som jobbade på kyrkan brevid min grundskola och som klagade på att vi åkte pulka på en liten kulle tjugo meter från församlingshemmet.

Jag citera
r skribenten, Christian Daun;
"Ett pling på dörren och titta, där står de- bredårande söta varelser i spök- och häx mundering. Det är vad ni ser. Jag ser små snask abstinenta gangsters. De säger inget men deras döda blickar talar sitt tydliga språk: Ge mig min sockerkick, gubbe, annars råkar du illa ut (...) Jag tror nämligen att ungarna bluffar, dom hyser en sådan enorm tilltro till sin egen gullighet att de bara inte ser hur de skulle kunna få nobben." Slut citat

Jag tycker att hela Dauns tankegång är hejdlöst rolig, han hatar verkligen dom här små minispökena och häxorna utan framtänder.
Han går tillochmed så långt att han kallar dom för gangsters, inte för att dom busar utan för att dom vill ha godis.
Eftersom det är en kristen tidning så måste jag ställa frågan; What would Jesus do?
Var det inte Jesus han själv som sa "Låt barnen komma till oss"?
Slutligen så tycker jag att Daun gör en höna av en fjäder, jag förstår att många har svårt för Halloween pga av sin religion men att enbart hoppa på ungarna som får klä ut sig och ha kul tycker jag är väldigt märkligt.
Man kan välja att fira, eller inte fira. Precis som med allt annat.
Och varför, herregud varför, är det så hemskt att en dag om året bjuda barn på lite godis? Eller ett äpple?
Fast, äpple-husen var inte så populära när man var liten...
Gangsters var det ja...

hall



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0